zelfzorg tips
Lichaam & Zelfzorg,  Zelfliefde

10 zelfzorg tips – en verschillende vormen van zelfzorg

Zelfzorg is belangrijk. In een samenleving waarin van ons wordt verwacht dat we 40 uur per week productief zijn en daarnaast de perfecte partner, moeder of broer zijn, is het belangrijk om bewust tijd in te plannen voor zelfzorg. Zo verlicht je de druk van het dagelijks leven en kun je jezelf resetten. Zelfzorg maakt je gelukkiger, minder gestresst en een fijner persoon voor anderen en de wereld. In dit artikel vind je 10 zelfzorg tips en zelfzorg vormen.

blij dankzij zelfzorg advies

Wat is zelfzorg en wat zijn de verschillende vormen van zelfzorg?

Zelfzorg betekent letterlijk voor jezelf zorgen. Het omvat alles wat je doet om jezelf gezond te houden; fysiek, mentaal en spiritueel. Het betekent jezelf op nummer 1 zetten, en voor jezelf zorgen zoals je voor je kind zou zorgen.

De verschillende vormen van zelfzorg

Er bestaan verschillende zelfzorg vormen, namelijk fysieke zelfzorg, emotionele zelfzorg, intellectuele zelfzorg, sociale zelfzorg en spirituele zelfzorg. Het is essentieel om aandacht de besteden aan al deze zelfzorg vormen.

Het is daarnaast belangrijk om ALTIJD voor jezelf te zorgen. Zelfzorg is niet iets wat je doet als het even wat minder met je gaat of wanneer je door een moeilijke periode gaat. Het is belangrijk om iedere dag voor jezelf te zorgen.

Waarom is zelfzorg belangrijk?

Het is niet alleen fijn om aan zelfzorg te doen, maar je kunt het ook wel zien als je plicht. Zelfzorg is niet egoistisch, het is noodzakelijk!

Maar waarom is zelfzorg eigenlijk essentieel?

Als je goed voor jezelf zorgt ben je gelukkiger, meer in balans, minder gestresst en een fijner persoon voor jezelf, anderen en voor de wereld. Wanneer je niet voor jezelf zorgt, heeft dat aanzienlijke gevolgen. Denk aan burn-out, depressie, angst, wrok en een hele reeks aan andere negatieve implicaties.

Als je regelmatig aan zelfzorg doet, nemen angst & stress af en je concentratie toe. Je voelt je gelukkiger, je energie verbetert en meer.. Daarnaast vermindert zelfzorg de kans op fysieke aandoeningen zoals hartaandoeningen, beroertjes en kanker.

zelfzorg tips belangrijk niet egoistisch

10 zelfzorg tips voor alle zelfzorg vormen

Nu je weet wat zelfzorg is en waarom het belangrijk (en helemaal niet egoistisch) is, hoop ik dat je dagelijks bewust tijd gaat nemen voor zelfzorg. Deze 10 zelfzorg tips helpen jou op weg.

Zelfzorg tip 1: Word je bewust van wat je nodig hebt

Om goed voor jezelf te kunnen zorgen, is het ten eerste van belang dat je weet wat je nodig hebt. Vaak laten we ons zo meeslepen in dagelijkse beslommeringen, dat we niet meer voelen en dus weten wat we nodig hebben.

Voel dus regelmatig (dagelijks) wat jij nodig hebt binnen alle vormen van zelfzorg (fysiek, emotioneel, intellectueel, sociaal, spiritueel).

Door een dagboek bij te houden en regelmatig (in ieder geval dagelijks) te mediteren krijg je meer inzicht in jezelf en in je behoeftes.

Heb je nog nooit gemediteerd en heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Volg een cursus mindfulness. Deze cursus veranderde mijn leven op veel verschillende manieren. Één van de gunstige ‘bijwerkingen’ van mindfulness, is dat je automatisch beter voor jezelf gaat zorgen.

Bekijk de cursus Mindfulness.

Zelfzorg tip 2: Gun jezelf rust & plezier. Maak tijd voor ‘me-time’ en leuke dingen doen

We moeten vanalles van onszelf. Om goed voor jezelf te kunnen zorgen, is het essentieel dat je hier tijd voor vrijmaakt.

Hoeveel tijd besteed jij dagelijks aan jezelf en aan de dingen waar jij behoefte aan hebt? Wat doe je op deze momenten?

Maak minimaal 1 uur per dag vrij voor zelfzorg, ‘leuke dingen doen’ of me-time. Dit uur kun je besteden aan de dingen die jij het hardst nodig hebt, of waar je gewoon zin in hebt. Voor de één is dit misschien ontspanning (bijvoorbeeld door een (voeten)bad te nemen, jezelf lekker in te smeren met olie of een boek te lezen), voor de ander is het misschien lachen (d.m.v. lachyoga, theatersport of het kijken naar een grappige film of caberatier).

Boek een massage, ga een dagje naar de sauna, uit je creativiteit door muziek te maken of te schilderen… De mogelijkheden zijn oneindig!

Deze vorm van zelfzorg is zowel fysiek als emotioneel, en afhankelijk van de activiteit(en) ook intellectueel, sociaal en spiritueel.

Heb je geen idee wat jou ontspanning en plezier brengt? Dan is de cursus mindfulness ook zeker voor jou een aanrader! Tijdens deze cursus leer je namelijk bewust te leven, waardoor je heel veel inzicht krijgt in jezelf.

zelfzorg tips yoga meditatie

Zelfzorg tip 3: Beweeg dagelijks, op een manier die bij jou past

Om je gezond en blij te voelen en om te kunnen gaan met stressvolle situaties, is bewegen essentieel. Voor de één betekent dit misschien twee uur trainen in de sportschool, voor de ander een fijne wandeling in de natuur of een yogales (hier volg je een online yogacursus voor beginners). Of misschien vind jij het wel fijn om te dansen.

Maak dagelijks tijd voor lichaamsbeweging. Je zult zien dat je je hier veel beter door gaat voelen. Bewegen is niet alleen essentieel voor een gezond lichaam, maar ook voor een gezonde geest. Dit is één van de belangrijkste zelfzorg tips!

Als je kijkt naar de verschillende vormen van zelfzorg, valt dit vooral in fysieke zelfzorg.

zelfzorg tips voeding

Zelfzorg tip 4: je bent wat je eet (en drinkt)

We leven in een haastige samenleving, waarbij we niet meer de tijd nemen om bijvoorbeeld uitgebreid te koken. We kopen voorgesneden en voorgekookte groente, kant-en-klaar maaltijden of we bestellen een pizza.

Één van de andere belangrijke zelfzorg tips is; ga (of blijf) gezond eten! Als je goed voor jezelf wilt zorgen is het belangrijk om goed te eten, en je ook bewust te worden van wat de voeding met je doet. Kies voor verse (het liefst biologische) groenten en vermijd pakjes, zakjes en geraffineerde suiker zo veel mogelijk.

Drink voldoende water! Begin de dag bijvoorbeeld met een flink glas water (eventueel warm water, met een citroentje).

Het is niet nodig om van de ene op de andere dag je voedingspatroon om te gooien, maar je kunt wel iedere dag een kleine stap nemen richting een gezonder voedingspatroon. Gezond eten betekent lief zijn voor jezelf, voor je lichaam en je geest!

Ook deze tip vindt plaats op het gebied van fysieke zelfzorg, maar heeft invloed op bijna alle andere vormen van zelfzorg (emotioneel, sociaal, spiritueel).

Wist je dat voeding een belangrijke rol speelt bij je stemming, maar ook bij aandoeningen zoals AD(H)D (waarover hier meer), autisme en depressie?

zelfzorg tips masker huid haar

Zelfzorg tip 5: Zorg voor je lichaam

Bewegen, gezond eten, regelmatig ontspannen en bewust leven zijn allemaal manieren om goed voor je lichaam (en geest) te zorgen. Maar er zijn nog meer manieren van lichamelijke zelfzorg. Een aantal belangrijke lichamelijke zelfzorg tips:

  • Ga regelmatig naar de tandarts en/of mondhygienist
  • Gebruik fijne verzorgingsproducten; het liefst milieuvriendelijk, zonder zeep, alcohol en parabenen.
  • Vermijd (overmatig) alcohol- of drugsgebruik.
  • Zorg goed voor je huid, haar en nagels (hier vind je tips voor mooi, gezond haar). Ga naar de kapper, knip of vijl je nagels regelmatig, kam je haar dagelijks, neem een masker en masseer je huid.
  • Ga naar de huisarts als je je (voor langere tijd) niet zo lekker voelt.
  • Gebruik eventueel aanvullende supplementen, als je niet aan je dagelijkse voedingsbehoefte komt.

Het goed zorgen voor je lichaam lijkt van alle vormen van zelfzorg voornamelijk fysiek te zijn, maar niets is minder waar. Goed voor je lichaam zorgen heeft invloed op alle andere vormen van zelfzorg. Je gaat je emotioneel beter voelen en maakt wellicht makkelijker verbinding met anderen als je je goed voelt.

zelfzorg tips cursus

Zelfzorg tip 6: persoonlijke en professionele groei

Heb je altijd al die leuke cursus willen volgen, je beroep van je hobby willen maken of je kennis willen updaten? Merk je dat je altijd tegen dezelfde persoonlijke valkuilen aanloopt? Een belangrijke zelfzorg tip is het bewust zorgen voor persoonlijke groei en professionele groei.

Van alle vormen van zelfzorg, is dit voornamelijk intellectuele zelfzorg. Maar afhankelijk van het onderwerp van wat je leert, kan dit tegelijkertijd emotionele, spirituele, fysieke, emotionele of sociale zelfzorg zijn.

Kun je maar moeilijk ontspannen? Leer je te ontspannen met yoga nidra of volg een cursus mindfulness. Heb je altijd al bewuster willen zijn van je lichaam en geest, en wil je beter leren omgaan met stress? Misschien is (online) beginnerscursus yoga iets voor jou, of een maandelijks yoga-abonnement.

Weet je niet helemaal wat je wil met je leven, bijvoorbeeld op werkgebied? Zoek een coach die bij je past. Wil je voor jezelf beginnen? Zoek een goede businesscoach.

Lees boeken, luister naar podcasts, bekijk documentaires, ga nieuwsgierig door het leven, probeer iets nieuws, maak gebruik van je creativiteit, volg een les… Dit zijn allemaal vormen van zelfzorg, omdat het bijdraagt aan je groei.

Gun het jezelf om tijd en geld te steken in de dingen die jij nodig hebt voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling.

tips voor zelfzorg knuffelen

Zelfzorg tip 7: zorg voor verbinding en sociaal contact

Goed voor jezelf zorgen betekent ook zorgen voor verbinding en sociaal (en fysiek) contact. Wij zijn sociale wezens, en hebben verbinding nodig om ons goed te voelen.

Zoals je al verwacht is dit vooral sociale zelfzorg, maar daarnaast is valt het ook onder emotionele zelfzorg en misschien wel spirituele zelfzorg.

Neem bewust de tijd om familie en vrienden te zien. blijf in contact met oude vrienden, doe vrijwilligers werk, ga samen uit, maak plezier en gebruik technologie wanneer afstand een factor is. Ook samen lachen is belangrijk, en zorg dat je positiviteit uitstraalt in je sociaal contacten. Wat je geeft, krijg je terug!

Ga samen leuke dingen doen, knuffel, en geniet hiervan.

spirituele zelfzorg tips

Zelfzorg tip 8: spirituele zelfzorg

Je kunt goed voor je lichaam en geest zorgen, maar zorg je ook goed voor je ziel? Spirituele zelfzorg wordt vaak over het hoofd gezien. Fysieke zelfzorg en mentale zelfzorg zijn vaak wat vanzelfsprekender.

Spirituele zelfzorg is gericht op het zorgen voor de ziel. Als jij het lastig vindt om te denken dat je een ziel hebt, en hier niet in gelooft, is dit natuurlijk ook oké, dan is deze tip niet voor jou.

Spirituele zelfzorg betekent ook wel voor jezelf zorgen op een wat dieper niveau, in plaats van alleen op oppervlakkig gebied. Het betekent je diepste zelf voeden, luisteren naar je intuitie, zorgen voor positieve energie. Ervaar je bijvoorbeeld zingeving in je leven? Welke invloed hebben de mensen om jou heen op jou? Waar ben je dankbaar voor?

Voorbeelden van spirituele zelfzorg zijn meditatie, yoga, sound baths, mantra’s, chanten en een dagboek bijhouden, iedere dag opschrijven waar je dankbaar voor bent. Regelmatig een ‘digitale detox’ of stiltemomenten inlassen zijn ook vormen van spirituele zelfzorg.

minimalistisch zelfzorg tip

Zelfzorg tip 9: zorg voor je (fysieke) omgeving

Je kunt natuurlijk voor je lichaam, geest en ziel zorgen, maar zorg jij ook goed voor de ruimtes waar jij de meeste tijd in doorbrengt? Is jouw huis opgeruimd, is je slaapkamer fijn en rustig ingericht?

Vraag je af wat je nodig hebt om je heen, om je fijner te voelen. Misschien past minimalistisch leven wel bij jou. Minimalistisch leven betekent (kortgezegd) dat je alleen maar spullen hebt die iets positiefs bijdragen aan jouw leven.

goed voor jezelf zorgen tips

Zelfzorg tip 10: Natuur & milieu

Een andere belangrijke tip voor zelfzorg is; ga regelmatig de natuur in! Maak een wandeling op een mooie plek, adem frisse lucht in, geniet van de zon, dans in de regen en geniet van de sterrenhemel. Zet je telefoon even uit, en kom helemaal tot rust buiten.

Zorg ook goed voor de natuur/het milieu. Vermijd rommel zo veel mogelijk, ruim op, scheid afval, gebruik herbruikbare producten, recycle, maak je huis regelmatig schoon met natuurlijke producten.

Als je goed voor je omgeving zorg, zorg je ook goed voor jezelf!

vormen van zelfzorg tips

Bonus zelfzorg tips: ontspanning en slaap

Om je goed te kunnen voelen, is het essentieel dat je goed ontspant en voldoende slaapt. Tijdens de slaap ondoen je hersenen zich van gifstoffen, consolideren ze het geheugen en bouwen ze neurale snelwegen aan. Tijdens je slaap laad je weer op voor de volgende dag.

Heb jij moeite met slapen? Hier lees je alles over hoe ik leerde slapen (met mijn ADD-hoofd).

Dit is mijn favoriete natuurlijke slaapsupplement. Het supplement helpt je niet alleen bij je nachtrust, maar verbetert ook je stemming.

Heb jij nog zelfzorg tips?

Wat is voor jou de fijnste manier om aan zelfzorg te doen? Wat doe jij regelmatig, om goed voor jezelf te zorgen? Deel het onder dit artikel!

vormen van zelfzorg voorbeelden

Iedereen heeft zelfzorg nodig. Deel jij je kennis?

Of je nu man of vrouw bent, hooggevoelig bent, ADHD of een burn-out hebt, depressief bent, niet depressief bent, een drukke baan hebt, geen drukke baan hebt, regelmatig stress ervaart of nooit stress ervaart, iedereen heeft zelfzorg nodig. Ik hoop dat je iets aan dit artikel met zelfzorg tips hebt. Als je denkt dat iemand anders er iets aan heeft; sharing = caring. Deel dit artikel op social media, of stuur het naar een vriend(in) of familielid!


Hier vind je tips om je zelfliefde te vergroten. Bekijk ook deze zelfliefde cursus.

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je werkenaanjezelfvertrouwen.nl. Super bedankt daarvoor! Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.