angst als iemand te dichtbij komt
Relaties

Angst als iemand te dichtbij komt? Dan heb je angst voor intimiteit

Heb jij last van angst als iemand emotioneel te dichtbij komt? Dan heb je misschien angst voor intimiteit. Angst voor intimiteit wordt ook wel eens bindingsangst genoemd. In dit artikel vind je meer informatie over angst voor intimiteit. Wat is bindingsangst bijvoorbeeld en wat zijn de symptomen van bindingsangst of angst voor intimiteit? Vind jij het zelf beangstigend als anderen emotioneel te dichtbij komen? Wil jij je angst voor intimiteit overwinnen? Hier vind je tips om om te gaan met bindingsangst.

Of bekijk hier direct het zelfhulpboek ‘Bindingsangst herkennen en overwinnen’.

Wat is angst voor intimiteit (of bindingsangst)?

Angst voor intimiteit, of bindingsangst, wordt gekarakteriseerd als de angst om een hechte emotionele of fysieke relatie te hebben. Mensen die hier last van hebben verlangen naar intimiteit, maar duwen anderen van zich af en saborteren relaties. Als iemand emotioneel te dichtbij komt of dichterbij dreigt te komen, bouwen ze een muur om het hart.

Als je bindingsangst hebt, heb je niet het vermogen om je ware zelf met een ander te delen. Nabijheid en verbinding vind je eng.

emotioneel te dichtbij komen

Angst voor intimiteit komt op verschillende manieren tot uiting

Als je er angst voor hebt om mensen emotioneel dichtbij te laten, kan dit in verschillende gebieden tot uiting komen. Angst voor intimiteit op intellectueel niveau betekent dat je je gedachten en ideeën niet met een ander durft te delen. Emotionele angst voor intimiteit is het (on)vermogen om je diepste gevoelens met een ander te delen. Seksuele angst voor intimiteit spreekt voor zich, en tot slot heb je ervaringsgerichte angst voor intimiteit. Hierbij vind je het moeilijk om ervaringen met een ander te delen.



Bindingsangst herkennen en overwinnen

Wil jij serieus aan de slag met je bindingsangst? Dan is het boek ‘Bindingsangst herkennen en overwinnen’ van Stefanie Stahl een aanrader.

Absoluut aanbevelingswaardig! Zo blij dat ik dit boek ben tegengekomen. Ik herkende zoveel van mijn gedrag in al mijn relaties die ik tot nu toe heb gehad. Ik heb het in een paar dagen uitgelezen, omdat ik het niet kon wegleggen. Eindelijk een boek dat zicht geeft op problematiek dat zich keer op keer herhaalt in mijn leven. Dit is dus waar ik altijd tegenaan loop en wat ik niet zag of wilde zien. Stefanie Stahl legt het haarfijn uit. Onomwonden taalgebruik. Helder omschreven. ” – Recensie op Bol.com



Bindingsangst – of je angstig voelen als iemand te dichtbij komt – kan verlammend werken. Als je gezonde relaties wilt hebben is het belangrijk om je angst voor intimiteit te overwinnen.

Waarom angst als iemand te dichtbij komt? Oorzaken bindingsangst

Voel jij je angstig als anderen emotioneel te dichtbij komen? Angst voor intimiteit kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan trauma (ervaringen uit de kindertijd, zoals misbruik en emotionele of lichamelijke verwaarlozing). Maar ook kunnen gevoelens van liefde voor mensen die hier last van hebben intenser ervaren worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij mensen die ADHD of ADD hebben. Vanwege de intensiteit van de gevoelens is het aangaan van relaties misschien beangstigend.

bindingsangst emotioneel te dichtbij komen
Photo by sankavi

Bang als iemand dichtbij komt? Symptomen van bindingsangst

Heb jij angst als mensen emotioneel te dichtbij komen? Of twijfel je of je angst voor intimiteit hebt, of bindingsangst?

Dit zijn enkele symptomen van bindingsangst:

  • Daten beangstigt je. Je verzint misschien smoesjes om maar niet te hoeven daten.
  • Als iemand dichterbij komt, ga je redenen verzinnen waarom het niet zou werken.
  • Over de toekomst van je relatie nadenken doe je niet.
  • Als je een relatie hebt twijfel je veel aan de relatie.
  • Je houdt veel van je partner, maar wilt geen plannen voor de toekomst maken.
  • Je voelt je niet emotioneel verbonden met je partner.
  • Als je partner zijn best doet en dingen regelt, voel je je ‘vastgebonden’ en ongemakkelijk.
  • Het lukt je niet om je (emotioneel) open te stellen.
  • Je verzint smoesjes om geen seks te hoeven hebben.
  • Soms reageer je dagen niet op berichten.
  • Wanneer iemand ‘te dichtbij komt’ klap je dicht.

Bang als anderen emotioneel te dichtbij komen… en nu?

Ben jij bang als mensen emotioneel te dichtbij komen?

Wil jij je angst voor intimiteit overwinnen?

Angst voor intimiteit overwinnen doe je niet zomaar. Door het zetten van kleine stappen, kun je beetje bij beetje je angst voor intimiteit overwinnen. Je moet eerst begrijpen waar de angst vandaan komt, en wat deze angst bij jou triggert. Vervolgens kun je steeds meer inzicht krijgen in jouw patronen. Hoe reageer jij bijvoorbeeld, als je je bang voelt wanneer iemand dichtbij komt? En wat levert deze reactie jou op? Als je inzicht hebt in wat je voelt, waar het vandaan komt, hoe je reageert en wat dit voor resultaat oplevert, kun je ervoor kiezen om dit te veranderen.

In het boek ‘Bindingsangst herkennen en overwinnen’. lees je alles over het herkennen en overwinnen van bindingsangst. Als je last hebt van bindingsangst is dit echt een aanrader!

angst voor intimiteit bindingsangst

Angst voor intimiteit overwinnen

Als jij moeite hebt met intimitent en bang bent als mensen emotioneel te dichtbij komen, is het goed om hier iets aan te doen. Bindingsangst weerhoudt je er namelijk van om gezonde relaties te hebben.

Hier vind je een aantal tips om angst voor intimiteit te overwinnen:

  • Lees het boek Bindingsangst herkennen en overwinnen en pas de tips uit dit boek toe.
  • Begrijp je angst voor intimiteit. Mediteer, en/of denk na over gebeurtenissen in jouw leven die mogelijk hebben geleid tot deze angsten.
  • Beschrijf hoe je je zou willen voelen en gedragen in relatie tot anderen. Als jij jouw verhaal opnieuw zou vertellen, hoe zou dit verhaal eruit zien? Dit is een krachtige oefeningen, die je regelmatig kunt doen om je te helpen focussen op hoe je dit wilt veranderen.
  • Waardeer jezelf en houd van jezelf. Zelfliefde is essentieel om verbinding aan te kunnen gaan. Heb jij onvoldoende zelfliefde? Misschien kunnen deze tips je helpen om meer zelfliefde te ontwikkelen. Of bekijk deze zelfhulpboeken over zelfliefde.
  • Communiceer over je angsten. Wees open met je partner, als je je hier veilig genoeg voor voelt. Bepaal hierbij wel wat jouw grens is. Schrijf bijvoorbeeld op wat je nodig hebt om je veilig te voelen in communicatie met je partner. Laat je partner weten wat je nodig hebt om je angsten te overwinnen.
  • Is het te pijnlijk om zelf aan de slag te gaan met de angsten voor intimiteit? Zoek hulp bij een professional. Psychotherapie kan bijvoorbeeld helpen. De eerste stap is wellicht contact opnemen met je huisarts, of zoek een psycholoog, psychiater of psychotherapeut bij je in de buurt, waar je een goed gevoel bij hebt.
  • Volg een cursus Mindfulness om je bewustzijn te vergroten, inzicht te krijgen in je patronen, acceptatie te vinden en los te komen van je bindingsangst (en andere angsten in het leven).

Wat is jouw ervaring met angst voor intimiteit?

Hopelijk hebben de informatie en tips uit dit artikel jou op weg geholpen en kun jij je angst voor intimiteit overwinnen. Wat is jouw ervaring met bindingsangst? En heb jij misschien zelf een tip voor lezers? Deel het in de comments!

angst voor intimiteit overwinnen
Photo by Sinitta Leunen

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je werkenaanjezelfvertrouwen.nl. Super bedankt daarvoor! Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *