geen zelfvertrouwen
Meer zelfvertrouwen

Help, ik heb geen zelfvertrouwen. Hoe krijg je zelfvertrouwen?

Ben je niet blij met jezelf, heb je een gebrek aan eigenwaarde en accepteer je jezelf niet zoals je bent? Geen zorgen, je bent niet de enige die geen zelfvertrouwen heeft. Het goede nieuws: je kunt hier wat aan doen! In dit artikel vind je tips voor meer zelfvertrouwen.

Veel mensen hebben geen zelfvertrouwen

In de media worden we overladen met informatie over hoe we eruit moeten zien, hoe we een succesvol leven moet leiden en welke spullen we allemaal nodig hebben om iets waard te zijn. Van jongs af aan leren we op school dat je goede cijfers moet halen en dat je hard je best moet doen om later een goede carriere te hebben, zodat je veel geld kunt verdienen. We moeten niet alleen slank en succesvol zijn, daarnaast moeten we de perfecte zoon/dochter, moeder/vader, werknemer, baas, vriend(in) en partner zijn.

Overal om je heen zie je het ideaal beeld; in reclames op televisie, posters, billboards, op social media…

Het is daarom niet zo gek dat veel mensen geen zelfvertrouwen hebben. Als we ons vergelijken met alle mooie verhalen in de (social) media, zijn we allemaal mislukkelingen.

Geen zelfvertrouwen hebben uit zich zo

Een gebrek aan zelfvertrouwen uit zich op verschillende manieren. Gevoelens van onzekerheid treden op, of mensen kampen met angsten, controle zoeken, emotie eten, perfectionisme, een gebrek aan assertiviteit en gedachtes zoals ‘ben ik wel goed genoeg?’.

Sommige mensen zonder zelfvertrouwen gedragen zich juist heel arrogant, of ongeinteresseerd en boos.

Heb jij geen zelfvertrouwen? Dit kun je doen

Een paar simpele tips voor meer zelfvertrouwen:

  • Besef dat iedereen wel eens onzeker is (geweest). Dit is een heel normaal menselijk verschijnsel. Je bent niet raar, stom of anders omdat je onzeker bent.
  • Loop altijd rechtop, ook als je het gevoel hebt in elkaar te willen krimpen. Je geeft hierdoor onbewust ‘een zelfverzekerd signaal’ aan je hersenen waardoor je je ook zelfverzekerder gaat voelen.
  • Lees het boek ‘The subtle art of not giving a f*ck’
  • Accepteer complimenten. In plaats van dat je ergens tegenin gaat, zeg je bij complimenten bijvoorbeeld ‘wat lief, dankjewel’
  • Investeer in persoonlijke groei. Lees boeken en doe cursussen waarmee je je zelfvertrouwen vergroot
  • Kijk eens of theatersport iets voor je is. Dit kan je veel zelfvertrouwen geven
  • Doe dingen die je leuk vindt. Leer bijvoorbeeld een nieuw instrument te bespelen. Als je jezelf nieuwe skills eigen maakt, zul je merken dat je meer zelfvertrouwen krijgt
  • Luister naar podcasts over zelfvertrouwen
  • Stop met het vergelijken van jezelf met anderen op social media en realiseer je dat deze mensen alleen maar de mooie en leuke kanten van hun leven laten zien
  • Accepteer de onzekerheid. Vecht er niet tegen (dit maakt het erger), maar omarm het. Vanuit dat punt kun je eraan werken.
  • Ga yoga doen. Zelfbewustheid over je lichaam geeft je zelfvertrouwen.
  • Schrijf je successen op
  • Maak een lijstje van je positieve eigenschappen en hang deze op een prominente plek in je huis (bijvoorbeeld op de koelkast of in de gang). Kun je zelf weinig bedenken? Vraag hulp aan familieleden en vrienden

Bronnen

A roadmap to overcoming insecurities

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *