burnout en zelfvertrouwen onzekerheid
Onzekerheid

Een deuk in je zelfvertrouwen na een burn-out

Door een burn-out kun je een flinke deuk krijgen in je zelfvertrouwen. Je verliest zowel het vertrouwen in je lichaam als in je geest. Mensen die een burn-out krijgen, worden vaak nóg kritischer naar zichzelf wanneer ze een burn-out hebben. Hoe kun je werken aan je zelfvertrouwen tijdens of na een burn-out? Hoe kun je negatieve gedachtes ombuigen naar positieve gedachtes? In dit artikel vind je tips.

Mijn burn-out en mijn zelfvertrouwen

Eerst een kort stukje over mezelf..

Ik kreeg een burn-out toen ik 26 was en ik ben hier super dankbaar voor. Dankzij mijn burn-out, die inmiddels al ruim 5 jaar in het verleden ligt, weet ik dat ik ADD heb, leerde ik mezelf écht kennen en ben ik al jaren gezonder en gelukkiger dan ooit.

Ik moest breken met oude patronen en mijn leven anders gaan leiden. Een burn-out krijgen was de enige manier voor mij om ‘wakker te worden’. Maar hoe blij ik ook ben, wat was het zwaar toen… En dan bedoel ik niet alleen de burn-out zelf, maar ook de periode erna. Ik heb een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen opgelopen tijdens de burn-out.

Ik had bijna twee jaar niet gewerkt, ik was financieel volledig afhankelijk van de staat en van mijn ouders en mijn lichaam en geest lieten me nog regelmatig in de steek.

Gelukkig veranderde dit alles toen ik voor een jaar naar Nieuw Zeeland vertrok. Hier vond ik mijn zelfvertrouwen terug. Sterker nog: ik ontdekte wie ik werkelijk was en wat ik belangrijk vind. Dit veranderde mijn leven. Graag deel ik mijn tips met jou.

zelfvertrouwen na burnout

Onzekerheid en burn-out, is er een verband?

Vaak wordt gedacht dat mensen die een burn-out krijgen, al onzeker waren, maar klopt dit wel? Wat bekend is, is dat mensen die een burn-out krijgen vaak moeite hebben met nee zeggen, perfectionistisch zijn, niet assertief zijn en bang zijn om te falen. Al deze eigenschappen kunnen voortkomen uit onzekerheid.

Andersom kan een burn-out voor onzekerheid zorgen, omdat je tijdens een burn-out bepaalde dingen niet voor elkaar krijgt die je normaal gesproken wel voor elkaar kreeg. Mensen die een burn-out hebben worden vaak afhankelijk van andere mensen, van een uitkering, van zorg en hulp. Er kan een lange periode niet gewerkt worden, waardoor iemand met een burn-out het gevoel kan krijgen niets te kunnen. Tijdens het integreren merkt iemand met een burn-out misschien wel dat zelfs de simpelste taken niet meer lukken. Gevoelens van schuld en schaamte zijn geen uitzondering bij mensen met een burn-out.

Werken aan je zelfvertrouwen en negatieve gedachtes na burn-out in 5 stappen

Stap 1: acceptatie

De belangrijkste stap is om de situatie te accepteren hoe hij is. Je bent goed zoals je bent, en je bent precies waar je nu moet zijn. Schaam je je? Voel je je schuldig? Helemaal prima. Laat het er zijn. Het is zoals het is.

Adem in. Adem uit.

Accepteer de situatie.

Stap 2: Bewustwording

Wanneer je vrede hebt gevonden in de situatie, is het pas tijd voor de volgende stap.

Word je in deze fase bewust van je onzekerheid, maar ook van de gedachtes die hierachter zitten. Vertel jij jezelf dagelijks dat je zo’n dombo bent omdat je burn-out bent geraakt? Of vertel je jezelf stiekem al jaren dat je niets waard bent? Word je bewust van jouw gedachten. Om iets te kunnen oplossen, moet je je eerst bewust zijn van wat er speelt. Dus geef antwoord op de volgende vragen:

  • Welke negatieve gedachtes over jezelf heb jij dagelijks?
  • Wat vind jij eigenlijk van jezelf?
  • Waar voel je je zo onzeker over?

Adem in. Adem uit.

Stap 3: Negatieve gedachtes accepteren

Je weet nu welke negatieve gedachtes jij hebt over jezelf. Ga hier (nog) niet tegen vechten, maar laat ze er zijn. Wees dankbaar dat je je bewust bent geworden van deze gedachtes. Het mag er zijn.

Repeat after me:

“Ik vertel mezelf dagelijks dat…..<<vul in>>…… Dit is oke. Het is hoe het nu is. Dit hoort op dit moment bij mij.”

Adem in. Adem uit.

Stap 4: Negatieve gedachtes ombuigen

Pas wanneer je volledig hebt geaccepteerd dat je jezelf (misschien al jaren) een negatief verhaal over jezelf vertelt, is het tijd voor de volgende stap.

De volgende stap is, het aan de slag gaan met deze negatieve gedachtes. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld;

  • Schrijf op waarom de gedachte waar is, maar óók waarom deze gedachte niet waar is
  • Formuleer de gedachte positief (bijvoorbeeld: ‘ik doe mijn werk verkeerd’ wordt ‘ik doe mijn best en ik mag fouten maken’.
  • Bespreek de gedachtes met anderen. Vraag aan mensen in jouw omgeving of zij vinden dat de gedachte waar is.

Adem in. Adem uit.

Stap 5: Jezelf positieve gedachtes eigen maken

De laatste stap is, het je eigen maken van de nieuwe, positieve gedachtes. Schrijf de gedachtes op een briefje en hang dit briefje op een prominente plek in jouw huis. Lees deze gedachtes minstens één keer per dag, maar liever vaker.

Lees je de gedachtes op maar voel je het nog niet echt? Ook dat is voor nu oke. Accepteer dat dit zo is.

Adem in. Adem uit.

Hoe vaker je deze gedachtes zult oplezen, hoe meer je ze gaat geloven. Verandering kost tijd.

Heb vertrouwen.

X

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *