negatieve gedachten doorbreken
Je gelukkig en gezond voelen

Negatieve gedachten doorbreken: 10 tips

Veel mensen hebben last van negatieve gedachten. Helaas kan dit een grote impact hebben op jouw leven. Wanneer je negatief denkt leef je niet in het huidige moment. Je mist mooie momenten, voelt je slecht, hebt misschien last van energiegebrek of je kunt moeilijk in slaap komen. Wil jij negatieve gedachten doorbreken? Het is makkelijker dan jij denkt. Je moet alleen wel even oefenen. In dit artikel vind je 10 tips om negatieve gedachten te doorbreken.

negatieve gedachten doorbreken en loslaten

1. Negatieve gedachten doorbreken met Mindfulness

Mindfulness heeft mijn leven 360 graden veranderd. Toen ik een burn-out had volgde ik een 8-weekse cursus. In het begin vond ik het maar een beetje zweverig, maar al na ongeveer 3 weken merkte ik dat ik minder piekerde, beter sliep en me gewoon meer ontspannen en blijer voelde.

Bij Mindfulness leer je hoe je in een paar minuten tijd je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van als je grootste vijand. Wil je negatieve gedachten doorbreken? Dan is Mindfulness, oftewel mindful leven, essentieel. Je moet alleen wel oefenen, want ons brein is een spier, die je net zoals andere spieren moet trainen.

Mindfulness zorgt ervoor dat je beter in je vel komt te zitten, stress de baas wordt, minder piekert, makkelijker ontspant, je minder zorgen maakt en meer in het moment kunt leven en genieten. Negatieve gedachten doorbreken wordt hiermee een eitje.

Bekijk de 8-weekse cursus Mindfulness van Happy with Yoga

negatieve gedachten doorbreken mindfulness

2. Neem verantwoordelijkheid voor je leven en voor je gevoelens en gedachten

Veel mensen die last hebben van negatieve gedachten zitten in een soort slachtofferrol. Zij praten zichzelf aan dat het leven zwaar is, of zelfs ondragelijk. Maar heb je je ooit afgevraagd waarom er sommige mensen zijn die ernstig ziek zijn of net een kind hebben verloren, en tóch heel positief zijn? Dit heeft alles te maken met de levenshouding die je aanneemt.

Gedurende het leven krijgen we allemaal te maken met tegenslagen. We verliezen dierbaren, worden ziek en uiteindelijk overlijden we. Misschien ben je niet op je plek op je werk, vind je dat je het niet zo getroffen hebt met je ouders of heb je een kind met ADHD en biedt dit uitdagingen.

Wat jouw tegenslagen ook zijn, probeer niet in de slachtofferrol te blijven hangen. Op die manier kun je namelijk nooit negatieve gedachten doorbreken. Natuurlijk mag je verdriet en boosheid voelen in bepaalde situaties. Maar realiseer je altijd dat alleen JIJ verantwoordelijk bent voor hoe je je voelt. Neem dus de verantwoordleijkheid voor hoe jij reageert op uitdagingen. Ga actief aan de slag met tips uit dit artikel, volg een cursus Mindfulness of zoek een coach of psycholoog.

3. Doorbreek negatieve gedachten door je te omringen met fijne mensen

“Je bent de som van de 5 mensen waar je het meest mee omgaat.”. Die uitspraak heb je vast al eens gehoord. Als jij postief in het leven wilt staan, is het dus belangrijk dat je omringd bent door mensen die ook positief in het leven staan. Negatieve gedachten doorbreken is onmogelijk als je de hele dag negatieve gedachten van anderen moet aanhoren. Blijf dus (waar mogelijk) uit de buurt van klagers en mensen die in een slachtofferrol zitten.

Wil jij negatief denken doorbreken? Zorg ervoor dat je veel tijd doorbrengt met fijne mensen die positief in het leven staan. Je zult snel merken dat je deze positiviteit overneemt.

negatief denken doorbreken glimlach

4. Glimlach! En loop rechtop

Als je positief en zelfverzekerd in het leven staat, is er geen plek voor negatieve gedachten. Wist je dat jouw lichaamshouding een enorme invloed heeft op hoe je je voelt? Wil jij negatieve gedachten doorbreken, zorg dan voor een positieve lichaamshouding. En: GLIMLACH! Zelfs een ‘nep’ glimlach zorgt ervoor dat er verschillende geluksstofjes in jouw lichaam aan het werk gaan, zoals serotonine.

Doorbreek dus jouw negatieve gedachten door een zelfverzekerde houding aan te nemen en veel te glimlachen!

5. Doorbreek negatieve gedachten met affirmaties

Ook affirmaties kunnen jou helpen negatief denken te doorbreken. Vooral wanneer je al bekend (en geoefend) bent met Mindfulness, zijn affirmaties enorm krachtig. Een affirmatie is eigenlijk alles wat je zegt of denkt. Dit kan positief zijn of negatief. Als we leren om positief tegen onszelf (en tegen anderen) te praten, zal ons leven ook positiever worden. Negatieve gedachten kun je dus doorbreken door regelmatig (dagelijks) positieve affirmaties te herhalen. Op deze manier kun je zelfs negatieve overtuigingen ombuigen.

Voorbeelden van positieve affirmaties:

  • Vandaag is een nieuwe dag, vol kansen
  • Ik ben goed, precies zoals ik ben
  • Of mijn leven leuk is bepaal ik zelf, met mijn gedachten
  • Ik kan iedere uitdaging aan
  • Vandaag laat ik alle negatieve gedachten los en focus ik me op positieve gedachten

Hier vind je meer affirmaties, gericht op zelfvertrouwen

Gedurende je leven heb je misschien verschillende negatieve ervaringen opgeslagen. Deze ervaringen zitten vaak diep verstopt in je onderbewuste. Je hebt deze negatieve ervaringen vaak herhaald in jezelf. Positieve affirmaties moet je daarom ook regelmatig herhalen.

6. Negatief denken doorbreken? Schrijf je dankbaar

Als je last hebt van negatieve gedachten, ligt jouw focus op wat er allemaal niet goed gaat. Maar probeer dit eens om te draaien. Er zijn namelijk altijd dingen die wél goed gaan. De zon komt iedere ochtend op, je bent weer (gezond) wakker geworden, je hebt misschien fijne familieleden of vrienden om je heen, een lieve buurvrouw…

Probeer je iedere dag bewust te zijn waar je dankbaar voor bent in je leven. Dit zal je helpen negatieve gedachten te doorbreken.

De ‘dankbaarheidsspier’ is ook een spier die je moet trainen. Schrijf daarom iedere dag (minstens 1 keer) op waar jij dankbaar voor bent. Probeer de dankbaarheid ook echt te voelen. Als je dit met regelmaat doet zul je merken dat na een tijdje de negatieve gedachten plaatsmaken voor positieve gedachten.

7. Maak jezelf wat minder belangrijk; help een ander, zoek verbinding

Wanneer we vastzitten in negatieve gedachten, maken we onszelf vaak heel belangrijk. Maar hoe belangrijk zijn wij eigenlijk? Zijn we niet gewoon een heel klein onderdeel van een groter geheel? En zijn er misschien niet heel veel andere mensen die veel meer uitdagingen hebben dan wij?

Een fijne manier om negatieve gedachten te doorbreken is om de aandacht niet op jezelf te focussen, maar op een ander. Is er iemand in jouw omgeving die het even zwaar heeft? Kun je misschien iets voor deze persoon doen? Een taart bakken en die naar de buurvrouw brengen? Een dagje vrijwilligerswerk doen voor daklozen?

Je maakt jezelf hierdoor niet alleen minder belangrijk, maar je realiseert je ook dat je niet alleen bent in je ‘ellende’. Iedereen heeft namelijk struggles. Zoek verbinding met mensen om je heen, en houd daarbij de andere tips in je achterhoofd.

negatieve gedachten depressie

8. Negatieve gedachten doorbreken door realistisch te zijn: perfect bestaat niet

Jarenlang had ik last van negatieve gedachten. Die gedachten hadden vooral betrekking op mezelf. Ik vond mezelf niet goed genoeg, niet mooi genoeg en niet slim genoeg. Daarnaast vond ik dat ik veel te weinig bereikt had. Ik had veel vrienden, maar begreep eigenlijk niet waarom ze mij leuk vonden. Mijn haar zat altijd stom, ik vond mijn kledingstijl niet leuk en bij alles wat ik deed dacht ik ‘dit kan toch veel beter?’.

Nu weet ik dat dit allemaal bullshit was. Niemand is perfect.

Als je negatieve gedachten wil doorbreken, is het van belang dat je met een realistische bril naar de wereld kijkt. Jij bent niet perfect, want niemand is perfect. Iedereen maakt fouten, iedereen heeft struggles en iedereen zou het beter kunnen doen. Stop jezelf de put in te praten en focus je niet op je imperfecties.

9. Negatieve gedachten doorbreken door g-schema’s te maken

Vind jij het ondanks alle tips heel moeilijk om je negatieve gedachten te doorbreken? Ga dan (actief) aan de slag met G-schema’s. De oefening G-schema’s maken komt uit de cognitieve gedragstherapie en dit is een hele krachtige methode om gedachtes, gevoelens en gedrag in kaart te brengen om ze vervolgens te kunnen ombuigen.

Het principe gaat er vanuit dat je irrationele gedachten hebt die zorgen voor disfunctioneel gedrag (zoals piekeren en negatieve gedachten). Het is niet een gebeurtenis die jou van slag maakt, maar de manier waarop je hiernaar kijkt en ermee omgaat.

Een G-schema bestaat uit 5 onderdelen:

  • Gebeurtenis (wat is er gebeurd, waar was je, met wie, wat gebeurde er?)
  • Gedachten (wat ging er allemaal door mijn hoofd? Welk verhaal vertelde ik mezelf?)
  • Gevoelens (welke emoties had ik?)
  • Gedrag (wat deed ik? Hoe reageerde ik?)
  • Gevolg (wat was het gevolg van mijn actie(s)?)

Als je wat G-schema’s hebt ingevuld kun je achterhalen wat jouw kerngedachten zijn. Sommige mensen vertellen zichzelf bijvoorbeeld in veel situaties ‘ik ben waardeloos’ of ‘het zal me wel weer niet lukken’.

Na het invullen van een G-schema kun je onderzoeken of je gedachten realistisch en helpend zijn. Als het antwoord hierop ‘nee’ is, wat zou dan wel een helpende en realistische gedachten zijn?

negatieve gedachten doorbreken schrijf nieuw verhaal

Negatieve gedachten doorbreken? Schrijf je nieuwe verhaal

Iemand die last heeft van negatieve gedachten vertelt zichzelf de hele dag door een verhaal over zichzelf. Wat herhaald wordt zijn de mislukkingen, de uitdagingen en alles wat negatief is. Maar realiseer je dat dit slechts een verhaal is dat jij over jezelf vertelt. Het is niets meer en niets minder. Denk je dat je je verhaal bent? Dan heb je het mis! Een verhaal is een verhaal…

Dus: schrijf een nieuw verhaal over jezelf! Wie ben jij als je volledig krachtig en gelukkig bent? Wat doe je, hoe gedraag je je, hoe voel je je? Wat beteken je voor anderen? Welke positieve gedachten heb jij gedurende de dag?

Probeer door te schrijven ‘in jouw nieuwe verhaal te stappen’. Deze oefening is echt super krachtig, probeer hem maar eens!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.