slecht slapen door onbewuste stress
Je gelukkig en gezond voelen,  Lichaam & Zelfzorg

Slecht slapen door onbewuste stress, dit kun je doen!

Slapeloosheid is heel vervelend. Het heeft niet alleen invloed op je energie, maar ook op je algehele gezondheid en je stemming. Dit werkt door op alle levensgebieden zoals je werk en inkomen, vrije tijd en je relaties. Het is belangrijk om te achterhalen waarom je slecht slaapt. Slecht slapen door onbewuste stress komt vaak voor. Hier vind je meer informatie, en tips om hiermee om te gaan!

(Onbewuste stress) is een wereldwijde epidemie

Als je denkt dat je de enige bent die slecht slaapt door onbewuste stress, zit je ernaast. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is slapeloosheid een wereldwijde epidemie. Werkgerelateerde stress bijvoorbeeld, is de oorzaak van meer dan de helft van de verloren werkdagen. Daarnaast is de kans op vaatziekten verviervoudigt door bewuste of onbewuste stress (Bron: Universiteit Leiden).

slecht slapen door onbewuste stress factoren

Slecht slapen door onbewuste stress

Sommige vormen van stress, zoals de vecht-of-vluchtreactie, is een gezonde, soms levensreddende vorm van stress. Maar wanneer deze stress aanhoud na een stressvolle periode, wordt het ongezond. Hoogleraar psychologie Jos Brosscho deed hier onderzoek naar. Dit onderzoek wees uit dat stress door kan gaan tijdens onze slaap (Bron: Universiteit Leiden).

Het verband tussen (onbewuste) stress en slaap

Slecht slapen door onbewuste stress komt veel voor. “Er is een duidelijk verband tussen verhoogde stress en de invloed op slaap”, zegt professor B. Duffy, onderzoeksleider van het Policy Institute bij Kings College in Londen. Dit instutuut deed onderzoek naar de invloed van de coronacrisis op slaap. In dit onderzoek gaf 53% van degenen die zeiden dat ze de crisis stressvol vonden aan, dat ze ook slaapproblemen hebben. Daarnaast kan een crisis zoals de coronacrisis ervoor zorgen dat je vervelende dromen krijgt (The Guardian).

onbewuste stress en slaap

Hoe herken je onbewuste stress?

Als we (bewust) gestresst zijn, hebben we dat meestal in de gaten. We voelen dit namelijk. Misschien hebben we last van stemmingswisselingen, gevoelens van spanning, hartkloppingen of wakkerliggen. Maar onbewuste stress komt ook vaak voor.

Onbewuste stress kun je maar op één manier herkennen en dat is; bewuster gaan leven. Als je bewuster gaat leven, leef je met meer aandacht voor wat er is. Je luistert beter naar je lichaam, je voelt wat je omgeving met je doet, je hebt door welke emoties je hebt, en hoe je hierop reageert.

Wil jij bewuster leven? Dan kan deze cursus jou helpen.

Misschien voel je dat je gespannen schouders hebt, of dat je niet vrij kunt ademen. Een snelle hartslag, lange tenen hebben, gespannen handen hebben en je gezicht fronzen kunnen anderen tekenen zijn van stress.

Tips bij slecht slapen door onbewuste stress

Slecht slapen door onbewuste stress is niet alleen heel vervelend, maar het zorgt er misschien ook wel voor dat je niet meer functioneert in het dagelijks leven. Je stemming gaat achteruit, je hebt geen energie meer en daardoor misschien ook geen motivatie. De volgende tips kunnen jou helpen als je last hebt van slaapproblemen door onbewuste stress.

Wat is jouw strategie bij stress en slaapproblemen?

Hopelijk helpen deze tips jou om onbewuste stress te herkennen, en vervolgens aan te pakken. Heb jij een andere tip? Deel het onder dit artikel!

tips bij onbewuste stress en slaapproblemen

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je werkenaanjezelfvertrouwen.nl. Super bedankt daarvoor! Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.