zelfvertrouwen boosten tips
Van onzekerheid naar zelfvertrouwen

Je zelfvertrouwen boosten: 10 verrassende tips

Wil jij je zelfvertrouwen boosten? Dan zit je hier goed. In dit artikel deel ik namelijk 10 verrassende tips om je zelfvertrouwen een boost te geven!

Bang zijn om te falen, de angst om niet goed genoeg te zijn… We hebben er allemaal wel eens last van. Maar de hamvraag is: hoe overwin je deze negatieve gevoelens? En hoe krijg je meer zelfvertrouwen, zodat niets jou in de weg staat om je dromen na te leven?

Bekijk de 10 tips en boost je zelfvertrouwen!

boost je zelfvertrouwen

Iedereen kan zijn zelfvertrouwen boosten

Als je weinig zelfvertrouwen hebt, is het dan mogelijk om dit te veranderen? Heb je je zelfvertrouwen zelf in de hand, of ben je afhankelijk van externe factoren? In de afgelopen jaren leerde ik dat je je zelfvertrouwen volledig zelf in de hand hebt. Hoewel het misschien niet voelt op het moment, kan ook jij je zelfvertrouwen een boost geven!

Boost je zelfvertrouwen: neem de regie

Er is maar één persoon die jouw zelfvertrouwen kan boosten, en dat ben je zelf. Als je je zelfvertrouwen een boost wil geven, is het daarom essentieel om de regie te nemen, en om hier zelf actief mee aan de slag te gaan. Zelfvertrouwen komt niet vanzelf. Door concrete acties te ondernemen die je kwaliteiten, je zelfbeeld en de liefde voor jezelf vergroten, krijgt je zelfvertrouwen een enorme boost!

Hieronder deel ik mijn favoriete tips die jou helpen bij het boosten van je zelfvertrouwen. Je hoeft deze tips niet allemaal toe te passen. Kies gewoon tips uit die jou aanspreken.

zelfvertrouwen boosten positief denken

1. Je zelfvertrouwen boosten door voor jezelf te zorgen

Als je vol zelfvertrouwen door het leven wilt gaan, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar niet iedereen staat erbij stil hoeveel impact dit heeft. Geef je zelfvertrouwen een boost door dagelijks, gedurende de dag, goed voor jezelf te zorgen. Eet goed, drink voldoende, beweeg, kam je haren, trek iets leuks aan, draag mooie sieraden, zorg goed voor je huid… Al deze dingen kunnen jouw zelfvertrouwen een enorme boost geven.

Hier vind je tips voor zelfzorg.

2. Vertel/schrijf een positief verhaal over jezelf

De reden waarom je geen (of weinig) zelfvertrouwen hebt, is omdat je jezelf een negatief verhaal vertelt. Waarschijnlijk heb je onthouden wat er allemaal mis is gegaan en wat je allemaal niet helemaal perfect hebt gedaan. Maar wat er allemaal goed gaat, wat mensen voor positieve dingen tegen jou zeggen en al jouw andere successen ben je waarschijnlijk vergeten.

Als jij in je hoofd blijft herhalen dat je waardeloos, lelijk, dom of raar bent, dan ga je dit ook geloven. Als je je zelfvertrouwen wil boosten, is het essentieel dat je positieve gedachtes gaat ontwikkelen over jezelf.

Koop een notitieboekje of een creatieve bullet journal en schrijf een nieuw verhaal op over jezelf. Benoem alleen maar de positieve eigenschappen, de dingen waar je trots op bent en de complimenten die je gekregen hebt. Merk je dat je gedachten negatief zijn gedurende de dag? Pak je journal erbij en lees wat je hebt opgeschreven.

zelfvertrouwen boost affirmaties

3. Affirmaties om je zelfvertrouwen te boosten

Iedereen vervalt wel eens in negatieve gedachtes. Merk je dat je hier last van hebt? Ga naar Spotify of YouTube en zet wat positieve affirmaties aan. Luister naar de woorden en herhaal ze. Probeer ook echt te voelen wat je hoort en zegt.

Zelf heb ik een playlist in Spotify met fijne affirmatie-audio’s. Wanneer ik me even wat minder goed voel zet ik deze affirmaties aan. Na een aantal minuten voel ik me al een stuk beter.

Je kunt affirmaties ook opschrijven of oplezen. Hier vind je een lijst met fijne affirmaties voor meer zelfvertrouwen.

4. Zorg voor een zelfverzekerde uitstraling

Voel je je onzeker en wil je je zelfvertrouwen meteen boosten, in het moment? Zorg dan voor een zelfverzekerde uitstraling (zelfs als je je niet zo voelt). Fake it until you make it! Loop of zit rechtop, met je borst naar voren, glimlach en houd je kin omhoog. Met krachtige lichaamstaal geef je je zelfvertrouwen meteen een boost. Je lichaamstaal heeft namelijk invloed op je hormonen, zoals je serotonine en je dopamine. Dankzij deze stofjes voel jij je een stuk zelfverzekerder.

5. Boost je zelfvertrouwen door positieve keuzes te maken

Je bent voor een groot deel wat je doet. Om je zelfvertrouwen te kunnen boosten, is het essentieel om positieve dingen te doen. Onderneem actie in plaats van tegen jezelf te zeggen dat je het toch niet kunt. Doe iets liefs voor iemand. Heb een positieve houding bij alles wat je doet. Praat op een positieve manier met mensen, en stop energie in alles wat je doet. Wanneer je positieve keuzes maakt en positieve dingen doet, zul je merken dat je een enorme boost in je zelfvertrouwen krijgt.

zelfvertrouwen boosten ken jezelf

6. Ken jezelf, zodat je je zelfvertrouwen kunt boosten

Om zelfverzekerd door het leven te kunnen gaan is het van groot belang om te weten wie jij bent. Wat vind je belangrijk? Wat zijn jouw kernwaarden? Waar word je blij van, en wat heb je te bieden/waar ben je goed in? Veel mensen die geen zelfvertrouwen hebben, hebben eigenlijk geen idee wie ze zijn. De onzekerheid blokkeert. Merk je dat dit het geval is? Zorg ervoor dat je weer in contact komt met jezelf. Iedereen heeft kwaliteiten, en het is heel waardevol om van jezelf te weten waar je goed in bent.

Hier vind je tips als je jezelf kwijt bent. Met deze tips leer jij jezelf beter kennen.

Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid

Albert Einstein

7. Je zelfvertrouwen boosten met mindfulness & meditatie

Deze tip is misschien verrassend, maar één van de krachtigste manieren om je zelfvertrouwen blijvend te boosten, is het leren van mindfulness. Zelf deed ik een 8-weekse cursus mindfulness toen ik thuis zat met een burn-out. Dit veranderde mijn leven compleet! In het begin vond ik het maar een beetje zweverig. “Dit is niets voor mij”, dacht ik regelmatig. Maar al binnen een paar weken merkte ik dat ik bijna niet meer piekerde. Ik werd stress de baas, mijn zelfvertrouwen groeide enorm en ik ging me stapje voor stapje steeds gelukkiger en meer in balans voelen.

Bekijk hier wat mindfulness voor jou kan betekenen

meditatie zelfvertrouwen boosten

8. Werk met kleine doelen om je zelfvertrouwen te boosten

Als je geen zelfvertrouwen hebt praat je jezelf waarschijnlijk aan dat je niets kunt en niets waard bent. Misschien heb je torenhoge verwachtingen van je zelf, en ben je enorm perfectionistisch. Het stellen van mini-doelen kan enorm helpen. Begin iedere ochtend met een to-do lijst voor de dag. Schrijf hier kleine doelen op, zoals het opruimen van je tafel, het bellen van een goede vriend(in), het maken van een korte wandeling of het opschrijven van positieve affirmaties. Streep aan het einde van de dag af welke positieve acties je voor elkaar hebt gebokst. Dit geeft een enorme zelfvertrouwen boost!

9. Dankbaarheid: de beste boost voor je zelfvertrouwen

Mensen met weinig zelfvertrouwen zijn vaak enorm gefocust op zichzelf, en op wat er allemaal mis is. Als je leert om je focus te veranderen naar iets positiefs, geeft dit je zelfvertrouwen een enorme boost. Eén van de meest krachtige en fijne manieren om je focus te veranderen is dankbaar zijn. Neem dagelijks wat momenten de tijd om te bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent. Dit kunnen simpele dingen zijn, zoals de zon die schijnt, je fijne tuin of die fijne vriendin waarmee je een goed gesprek had. Maar het kunnen ook grotere dingen zijn, zoals je gezondheid of je ouders die er altijd voor je zijn. Probeer niet alleen te bedenken waar je dankbaar voor bent, maar probeer het ook te voelen. Dit laatste vergt wat oefening.

Ook dankbaarheid vond ik in het begin (net zoals Mindfulness) erg wazig. Ik moest dan ook even oefenen voordat ik het effect hiervan ging merken. Maar inmiddels geeft dit mij dagelijks een enorme boost in positiviteit en zelfvertrouwen!

It is confidence in our bodies, minds and spirits that allows us to keep looking for new adventures

Oprah Winfrey

10. Doe dingen die buiten je comfortzone liggen: zelfvertrouwen boost gegarandeerd!

De beste manier om je zelfvertrouwen te boosten is misschien wel het doen van dingen die net iets buiten jouw comfortzone liggen. Dit voelt een beetje ongemakkelijk, maar dat is juist het punt! Wanneer iets ongemakkelijk voelt maar je doet het tóch, geeft dit je zelfvertrouwen een enorme boost! Als je je comfortzone iedere dag een beetje ‘oprekt’ ga je je steeds comfortabeler voelen met jezelf, met je omgeving, en met het leven in het algemeen.

Ga bijvoorbeeld een gesprek met iemand aan op straat als je verlegen bent, probeer een nieuw gerecht uit, ga alleen op vakantie, doe klusjes in huis waar je normaal hulp bij zou vragen of maak een selfie en stuur die naar je beste vriend(in). Verwacht geen dingen van jezelf die je dood en doodeng vindt, maar begin met kleine stapjes.

Met welke tips ga jij je zelfvertrouwen boosten?

Hopelijk hebben de tips in dit artikel jou wat ideeën gegeven om je zelfvertrouwen te boosten. Met welke tip(s) ga jij aan de slag? Of heb jij misschien nog aanvullende tips? Ik ben heel benieuwd, deel het met me in de reacties onder dit artikel :-).

A woman is like a tea bag – you never know how strong she is until she gets in hot water

Eleanor Roosevelt

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.